Vi 75% som fortfarande inte har Widescreen TV och hatar kanalerna som sänder FAT-screen.

Canal+ sände för några år sedan i riktigt widescreen format. För att en widescreen TV ska visa bilden på ett korrekt sätt ska bilden tvärtemot vad både tv-bolag och svensson-svensson bilder sändas ut i AVLÅNGT FORMAT. Om du har en 4:3 TV ska alla människor vara extra långa för att det ska se bra ut i rutan på en WS-tv.

Numera är det tvärtom som råder.

Alla kanaler kör ut bilden med extra fat-screen. I min 4:3 tv blir det dubbla svarta ränder på tv:n och alla människor blir extra feta eftersom bilder pressas ihop extra. För att den här bilden ska kunna visas korrekt måste man även i en WS-tv sträcka ut bilden på nytt, det får till följd att delar av bildytan på (vänster och höger sida) klipps bort från bilden. Det är därför det blir sån tete á tete känsla, att ansiktena kommer så nära en som tittar.
 
TV4:s tittarombudsman Janne Andesson hade uppe denna fråga för något år sedan, då det var en tant som ringde in som verkligen hade insett detta problem och försökte få Janne att fatta problemet. Han förklarade på sitt bryska sätt att "hon var tvungen att justera sin tv"


Om bara janne kunde fatta att man inte kan justera en bild som sänds ut ihoppressad två gånger, till att bli mer utdragen två gånger. En sådan funktion finns inte på en normal tv (bara på WS-tv se bild 4:a) på sin höjd finns det en funktion som på min tv som trycker ihop (dvs tvärtom) en avlång bild. Bild 3 i av dessa nedan visar hur det ser ut i min tv om jag justerar bilden.

Men tack Janne från TV4 och SVT för att ni envisas med att fortsätta att sända ut widescreen i fatscreen.


  image6 image6 image6 image6
Robert Wadlow som han ser ut i rätt storlek i min 4:3 TV.
 
Robert i fel storlek som TV4:a visar honom i min 4:3 TV.

Robert ännu kortare i min 4:3a om jag "justerar" TV:n enligt Janne A:s instruktioner. 
Robert som han ser ut i en WS-tv och man justerar storleken enligt instruktion. (notera att damerna nu klyvs vid bröstet)


Tillägg:

Kanal 9 visar då och då vissa filmer i rätt format för 16:9, på samma sätt som Canal+ gjorde för några år sedan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0