Skrämmande galning skriver hemska böcker.som folk (tyvärr) läser...

Lisa Bourbeau heter en fransk knäppgök som har skrivit boken: "Kroppen talar till dig: orsaken bakom dina sjukdomar" Kvinnan som skrivit boken är förstås en jubelidiot, men förlaget (vattumannen i sverige) som gav ut smörjan måste anses vara ännu större idioter. (deras hemsida marknadsför energistenar, tarot, alger och annat junk för fattiga idioter som vill köpa sig hälsa för dyra pengar.). Ämnet i boken är mumbojumbo, någon slags mischmasch av metafysik och heal-yourself-books och innehåller helt bisarra råd till läsaren.



strange woman?



I boken som ger sken av att vara ett medicinskt lexikon (hamnar också på vm(x) hyllan på biblioteket, vi gallrade dock den på en gång då det är helt barockt att ha en sådan bok i sitt mediebstånd, den passar heller inte in i våra mediekriterer för saklighet. Ett klart felköp alltså som vi inte fattar hur det slank igenom) radar Lisa upp sjukdomar och deras orsaker i form av mentala, känslomässiga och själsliga blockeringar. 

Här har ni några knäppa exempel ur boken:


Allergi:


"Om du är allergisk, kan det vara så att du ogillar någon annan så starkt att du inte längre kan stå ut med personen.","...Om du är allergisk mot damm eller djur, kan det vara så att du lätt känner dig attackerad av andra. Varför tror du att folk attackerar dig? Istället för att tro att din allergi kommer av yttre omständigheter föreslår jag dig att tänka vad som hände inom ett dygn före den allergiska reaktionen. Det ligger i ditt intresse att komma fram till vilken person du inte tål..."


Cancer:


"Cancer är resultatet av betydliga känslomässiga sår som upplevts i isolation under barndomen.", "...om du lider av cancer är du troligen en mycket kärleksfull person som vill leva i en kärleksfull värld, så mycket att du fullkomligt har tryckt bort dina känslor av hat mot en av dina föräldrar.. Du kan till och med ha anklagat Gud för vad du har gått igenom.", "...förlåtelse är den stora läkaren (mot cancer) Det enda din själ behöver är kärlek och förlåtelse..."

Kommentar: Vansinnigt! lägga sitt liv i denna kvinnas händer och var kommer hatet mot en förälder in?

Diabetes:


"Ungdomsdiabetes kan visa sig hos barn som känner sig otillräckligt bekräftade. De uppvisar en inre tomhet och söker någon form av kompensation.","Diabetes är en signal om att du behöver lära dig att släppa taget och låta saker och ting hända i sin egen takt."

Helt klart koko, om man slutar medicinera ungdomsdiabetes dör man! Det går inte att tänka bort diabetes.

Herpes:


"Könsherpes är en manifestation av sexuell skuld. Den infekterade personen vill omedvetet straffa sig själv för den sexuella handlingen.

Jag straffar mig själv genom att knulla? och så får jag Herpes?

Missbildningar:


"Att hitta den exakta orsaken till en medfödd missbildning kan vara svår, eftersom majoriteten av fallen har sin orsak i tidigare liv.","Om du lider av en medfödd missbildning behöver du förstå att du har valt detta tillstånd innan du föddes."

Mitt barn föds med harmynthet men det är barnets eget fel eftersom den levde knäppt i sitt tidigare liv?

Rabies:


"En person som har blivit biten av ett djur som lider av rabies är någon som har upplevt ett enormt inre ursinne...genom att ådra sig rabies meddelar din kropp att det brådskar för dig att uttrycka och uppleva det raseri som du har tryckt ner..."

Ok, en sjuk stackars räv biter mig i raseri och det gör den eftersom jag har undertryckt mitt eget raseri? Var det inte räven som var arg/sjuk?

Ryggont: Lisa babblar på om olika ryggkotor och olika områdens "betydelser":

"Smärta i övre ryggen, från tionde ryggkotan (midjan) till nacken representerar känslomässig osäkerhet. Att göra är mycket viktigt för dig. Det är ditt sätt att visa och ge kärlek till andra."

Jag avslutar med det härliga avsnittet om Anus, eftersom det är precis i detta område som denna skitbok slutligen placerar sig:


"Eftersom anus representerar "änden", i metafysisk mening, representerar den slutet av en idé, en relation eller en process. Om du upplever smärta i det anala området, kan det bero på att du känner skuld över att vilja avsluta något, eller skuld över att inte vilja göra något mer åt det...", "...dock representerar anal klåda en ouppfylld önskan om att avsluta något.


Det är så jag avslutar detta inlägg om en hemsk bok av en hemsk kvinna som kvalificerar sig in i kvacksalvarnas Hall-of-fame.
Här har ni en bild på en hårig röv, det är mitt betyg på boken.


Kommentarer
Postat av: Ellinor

Hej = )

Jag respekterar dina åskiter men vill gärna tala om att boken Lyssna till din kropp har gett mig mitt liv tillbaka efter 2 års djupdeprision och utbrädhet. Så någon nytta har den gjort iaf = )

2009-09-02 @ 20:51:06
Postat av: Susanne

Håller med Ellinor. Självklart får du och ska du ha dina åsikter. Respekt för det. Men, allt du skriver just angående denna bok tyder på ganska stor omedvetenhet och okunnighet upplever jag. Men, kanske har du dåliga erfarenheter som gör att du sågar allt i detta område. Det kan jag i såfall förstå. Men det finns nog fler seriösa och kunniga än skojare.

2011-11-25 @ 18:35:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0