FRA-sagan fortsätter.

I min enfald trodde jag att ingenjörer var smarta. Så var tydligen inte fallet. En lallare på FOI vid namn David Lindahl tror på fullt allvar att FRA kommer att söka enskilda ord i ALLA mail som kommer till Sverige. Och att de första orden FRA söker efter kommer vara Afganistan och Bomb. Jag förtydligar mitt tidigare inlägg här: ORD är inte ORD. Ord är sökbegrepp. Lindahl tror alltså att terrorister skriver ordet Bomb! som i meningen:

"På tisdag spränger vi bomben!" inte ens den mest oskolade terrorist lär väl skriva EXAKT vad de gör i ett e-mail. SÅ OERHÖRT KORKAT gissningstagande att Lindahl omedelbart borde fått se sig om efter annat jobb. (Min invändning är förstås att AB som lantistidning kanske förvrängt hans ord, så fall är det ursäktat)

Det är meningslöst att söka efter enskilda ord/sökbegrepp. Det är kombinationerna, de avvikande mönstren som man måste leta efter om man vill fånga upp något ur mailfloden.


Vem av dessa två ska behålla jobbet?

I detta sammanhang är det till och mer troligt att en terrorist INTE skriver ordet bomb eller Afganistan.

Du kan skriva ordet terrorist hur mycket du vill, FRA-kommer inte fånga upp det. De har inte 100.000 anställda som läser allas post. De måste ha system som STRUNTAR i Svenssons mail ÄVEN om ordet BOMB förekommer

, ,

Kommentarer
Postat av: Jan Sigvard Sjöberg

Synd att du inte når ut till fler, med ditt budskap.

/JS

2008-08-10 @ 11:02:59
URL: http://seniorbloggen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0